Stiinta foamei

Cel mai bun stimulent al mintii este foamea. In acest moment, organismul produce un hormon ghrelin, care creste numarul de celule nervoase.
In timpul unui experiment, oamenii de stiinta britanici au evaluat viteza de reproducere a celulelor nervoase si formarea conexiunilor inter-neuronale, care de obicei se coreleaza direct cu gradul de dezvoltare intelectuala. Cu toate ca acest experiment a fost efectuat pe soareci,  la om, substratul material al mintii si al structurilor creierului functioneaza intr-un mod similar. Ca si arhetipurile de baza ale comportamentului.

Toata lumea stie ca dupa ce o fiinta vie mananca pe saturate, adesea trage sa se odihneasca. Campionii aici sunt serpii boa, care dupa o vanatoare de succes pot cadea in hibernare timp de cateva luni. Oamenii dupa o masa consistenta, de asemenea, uneori tind sa doarma. Mecanismul fiziologic al unei astfel de reactii, este deshidratarea temporara reversibila, a celulelor cerebrale (deshidratarea functionala) deoarece lichidul este extras de la ele si este atras in sistemul gastrointestinal.

In acest context, alimentele, sunt mult mai bine digerate, ceea ce contribuie la cresterea activitatii partii parasimpatice a sistemului nervos autonom. Aceasta, la randul sau, este in anumite relatii antagonice cu o alta parte, denumita simpatica. Mediatorii ei, adrenalina si norepinefrina, sunt cunoscuti de publicul larg, deoarece sunt asociati cu activitatea intensa.

Sistemul nervos parasimpatic si simpatic

Sistemul nervos parasimpatic este in primul rand responsabil pentru absorbtia alimentelor asimilate, iar cel simpatic pentru productia sa. Si, bineinteles, se asigura ca purtatorul sau nu este in sine victima unui concurent mai puternic. Prin urmare, impactul acestor parti ale vegetatiei asupra creierului, este diferit. Cand omul este multumit, el poate sa se odihneasca, sa viseze, sa faca ceva placut. Iar atunci cand stomacul incepe sa tremure de foame, omul nu se  mai poate odihni, si trebuie sa gaseasca cai de a manca. Desigur, nu este necesar sa plece la vanatoare pentru a manca, ca in vremurile primitive, insa munca in birou produce o anumita tensiune mentala.

De fapt, stimularea intelectuala a ghrelin-ului – hormonul de foame, se dezvolta sub influenta statului degeaba. Ghrelinul este un hormon produs in stomac care stimuleaza senzatiile de foame. Se poate produce, de asemenea, anxietate in creier. Cand iti este foame, esti mult mai iritabil si mai constient de emotiile tale, deoarece intaresti efortul de a cauta alimente si de a-ti satisface nevoile nutritionale. O eliberare de ghrelin te face sa iti fie foame, iar acest lucru este o motivatie pentru a incepe sa cauti mancare.

Cand mananci, ghrelinul dispare si la fel si anxietatea. Cu toate acestea, daca acest semnal de foame este ignorat, poate provoca o intrerupere a altor hormoni din organism. Este interesant de observat ca acest efect stimulator nu este in masura sa se neutralizeze sau chiar sa reduca glucoza din sange, dar este, de asemenea, un puternic factor in aparitia sentimentelor de foame.

Celulele nervoase

Celulele nervoase care consuma glucoza, au nevoie de o munca fructuoasa, dar acum s-a dovedit ca atunci cand zaharul din sange scade, creierul, dimpotriva, incepe sa lucreze mult mai activ. La aceste concluzii a ajuns omenirea, acum multe generatii, si ca elita intelectuala – samani, preoti, calugari, asceti – in diferite stadii de dezvoltare istorica,  au dat restrictie voluntara a produselor alimentare, iar acest lucru este extrem de important. In scrierea ascetica crestina, de exemplu, postul si rugaciunea sunt comparate cu aripile unei pasari.

Si cum o pasare nu poate zbura cu o singura aripa, tot la fel si ascetul nu poate atinge perfectiunea doar prin rugaciune. Si medicina traditionala indiana – ayurveda – prescrie preotilor locali din castele superioare o dieta constand in principal, din fructe, verdeata si lapte. Servitorii zeilor din aceasta tara,  nu aveau nevoie de prea multi bani si isi puteau permite o masa bogata, dar intelepciunea spirituala antica in acest sens, era destul de categorica.

In Est, ideile corespunzatoare se reflecta chiar si in folclor. Ca un exemplu clasic, putem cita o poveste binecunoscuta: “Burta  plina, este surda pentru invatare.” Apropo, un student, care a trait in secolul al XVIII-lea, a scris in jurnalul sau ca, dupa ce  cumpara hartie si cerneala, de multe ori nu aveau destui bani nici pentru o bucata de paine.

Desigur, toate cele de mai sus, nu sunt scuze pentru foamete. Celulele, in special ale creierul, au nevoie de produse alimentare, in caz contrar organismul in plina foame avansata,  incepe sa digere in gol, pana in ultimul moment,  pentru a mentine o functionare tolerabila a creierului. In acest caz, sensul de baza este tocmai alternanta corecta a perioadelor de saturatie si a unui sentiment usor de foame.

Foamea homeostatica

Conceptul traditional de foame sugereaza ca stomacul incepe sa ceara hrana pentru o lunga perioada de timp, atunci cand acesta nu a primit.  Acest lucru este asociat cu anumite senzatii corporale (crampe, greata usoara, chioraituri, uneori – dureri de cap). Toate acestea atesta nevoile organismului de calorii (energie), iar in comunitatea stiintifica este numita „foame homeostatica“.

Despre faptul ca este timpul sa te hranesti, creierul, este anuntat de hormoni, precum ghrelinul, numit adesea hormonul foamei. Nivelul sau incepe sa creasca rapid si apoi scade brusc daca o persoana primeste alimente. Fara a fi surprinzator, cel mai bun mod de a scapa de foamea homeostatica, de fapt, nu exista. Potrivit expertilor, pentru a stinge rapid o astfel de foamete, este mai corect sa pariezi pe proteine, umplute cu macronutrienti. Este necesar sa fii atent cu bauturile dulci care pacalesc creierul in gandire, chiar daca tu inca nu ai mancat.

Foamea hedonista

Oamenii nu mananca neaparat din cauza semnalelor asociate cu lipsa de energie. Uneori oamenii, doar doresc sa manance mancare  gustoasa, nu cea mai utila si in mod necesar sanatoasa. Acest tip de foame se numeste foame hedonista, termenul fiind folosit pentru prima data in anul 2007. Cea mai comuna teorie a foamei hedoniste, este ca predispozitia umana la alimente foarte gustoase, a devenit populara datorita disponibilitatii largi a unor astfel de produse in lumea moderna.

Pur si simplu, pentru a gusta rulouri japoneze, taitei wok sau o friptura din carne de vita marmorata, este suficient doar sa intri pe internet si  sa plasezi o comanda pentru acasa. Toate acestea au dus la faptul ca vrei sa mananci chiar si atunci cand corpul nu are nevoie de energie.

Cum sa previi foamea

Asculta indiciile corpului. Daca observe ca ai devenit mai iritabil, cauza poate fi foamea. Ia o pauza si gaseste o gustare care contribuie la o alimentatie sanatoasa.  Majoritatea oamenilor nu ar trebui sa aiba o pauza mai mare  de patru pana la cinci ore intre mese. Acest tip de model alimentar sanatos, te va ajuta sa previi foamea si sa iti echilibrezi nivelul de zahar din sange.