Unul dintre neajunsurile intr-o dieta este faptul ca mancarea nu este la fel de gustoasa ca in mod normal, cand putem prepara mancarea in mult ulei, cand putem folosi orice ingredient sau putem adauga diferite sosuri. Cele din urma, caci despre ele vom vorbi, sunt cele care dau un plus de savoare carnurilor, dar si legumelor si salatelor. Cele cumparate din comert sunt total nerecomandate deoarece au foarte multe calorii, zahar, dar si aditivi si conservanti.

Din fericire aceste sosuri pot fi preparate si acasa, din ingrediente proaspete, alese cu grija.

  1. Sosul dulce-acrisor

Usor de facut, acest sos este ideal pentru a servi pachetelele de primavara sau pentru a crea acea crusta aurie puiului sau crevetilor. Merge de minune si alaturi de cartofi copti ori chipsuri de legume.

Ingrediente

Suc de portocale – 1 cana

Otet natural de orez – ¼ cana

Zahar brun Truvia – 1-1/2 lingura

Pasta de rosii – 2 linguri

Apa rece – 2 linguri

Amidon de porumb – 1 lingura

Boia de ardei rosu – un praf

Mod de preparare

Intr-o cratita micase amesteca sucul de portocale, otetul, zaharul brun si ketchupul si se lasa la foc mediu spre mare timp de 5 minute. Amidonul se dizolva in apa si se adauga in cratita, amestecand continuu la foc mediu pana cand se ingroasa. Sosul se poate pastra la frigider timp de o saptamana.

Valoare nutritionala

Portie: 2 linguri

Numar de portii: 8

Valoare nutritionala/portie

  • Calorii – 27
  • Grasimi – 0.1 g
  • Carbohidrati – 7 g
  • Proteine – 0 g

 

  1. Sos Pesto

Renumitul sos pesto este foarte gustos, insa asta vine in general si cu o cantitate mare de calorii, in jur de 150 pentru o portie. Varianta noastra de reteta de sos pesto este mult mai usoara, pastrand in acelasi timp aceeasi savoare. Sosul poate fi servit alaturi de somon, pui, paste sau paineprajita.

Ingrediente

Frunze proaspete de busuioc – 2 cani

Parmezan ras – ¼ cana

Apa – ½ cana

Ulei de masline – 1 lingura

Usturoi – 3 graunti

Seminte de pin (coapte) – 2 linguri

Sare Kosher –  ½ lingura

Mod de preparare

Semintele de pin se pun intr-o tigaie non aderenta si se prajesc la foc mediu pana devin aurii, dupa care se pun intr-un blenderalaturi de celelalte ingrediente si se paseaza pana devin o pasta cremoasa.

Sosul pesto se poate pastra la frigider pana la o saptamana.

Valoare nutritionala

Portie: 2 linguri

Numar de portii: 8

Valoare nutritionala/portie

  • Calorii – 43
  • Grasimi – 3.8 g
  • Carbohidrati – 1 g
  • Proteine – 2 g

 

  1. Sos Tzatziki

Despre acest sos grecesc se stie deja ca este foarte sanatos, insa dezavantajul sau vine de la faptul ca nu poate fi gasit prea usor prin magazine. Acesta este un motiv in plus sa il preparam singuri acasa, din ingrediente proaspete. Sosul Tzatziki este ideal pentru diverse tipuri de carne, dar merge de minune si cu legume, de ex. alaturi de cartofi copti.

Ingrediente

Iaurt grecesc degresat – 1 cana

Castravete – ½ cana

Un catel de usturoi pisat

Mararproaspat – 1-1/2 linguri

Sare Kosher –  ½ lingura

Piper alb (optional)

Mod de preparare

Iaurtul se scurge de apa si se pune intr-un bol. Castravetele se curata de coaja si de seminte, apoi se da pe razatoare si se scurge bine de zeama. Se adauga peste iaurt alaturi de usturoiul tocat marunt si de celelalte ingredinte, dupa care se amesteca pana la omogenizare. Sosul se poate pastra in frigider pana la o saptamana.

Valoare nutritionala

Portie: 2 linguri

Numar de portii: 8

Valoare nutritionala/portie

  • Calorii –20
  • Grasimi – 0.1g
  • Carbohidrati – 2 g
  • Proteine – 3 g

 

  1. Sos tartar

Sosul tartar este foarte bun, insa si foarte bogat in calorii. Desi merge perfect alaturi de peste sau oua, acest sos – daca este cumparat din comert – ne va da balanta energetica peste cap. Va propun o reteta de sos tartar mult mai usoara dar la fel de buna.

Ingrediente

Iaurt grecesc degresat – ½  cana

Maioneza light – ¼ cana

Castravetimuratitocatimarunt–  ¼cana

Ceapa alba sau rosie tocata marunt – 3 linguri

Mustar Dijon – 1 lingura

Zeama de muraturi – 1 lingura

Zeama de lamaie – 1 lingura

Mod de preparare

Toate ingredientele se amesteca bine, pana la omogenizare. Sosul tartar se poate pastra in frigider timp de o saptamana.

Valoare nutritionala

Portie: 2 linguri

Numar de portii: 8

Valoare nutritionala/portie

  • Calorii – 29
  • Grasimi – 1.8 g
  • Carbohidrati – 2 g
  • Proteine – 2 g

 

  1. Dressing cu lime si coriandru

Un sos de origine mexicana, ideal pentru a fi servit alaturi de pui sau cartofi copti, dar si pentru a marina carnea. O idee noua si foarte gustoasa. Coriandrul este o planta cu un gust intens, putandu-se folosi si o cantitate mai mica decat cea specificata, daca nu suntetiobisnuiti cu gustul sau.

Ingrediente

Iaurt grecesc degresat – 1  cana

Coriandru tocat marunt – ½ cana

Ardei iute JALAPEÑO (curatat de seminte si maruntit) – o bucata de marime medie

Zeama de lime– ¼ cana

Mod de preparare

Iaurtul scurs bine se pune intr-un blenderalaturi de celalalte ingrediente si se mixeaza pana la omogenizare. Poate fi pastrat pana la o saptamana la rece.

Valoare nutritionala

Portie: 2 linguri

Numar de portii: 8

Valoare nutritionala/portie

  • Calorii – 19
  • Grasimi – 0 g
  • Carbohidrati – 2 g
  • Proteine – 3 g

 

  1. Sos Barbecue

Dupa cum ii spune si numele, acest sos este perfect alaturi de preparatele la gratar. Desi se gaseste si in comert foarte usor, este de preferat sa il preparam acasa, evitand astfel zaharul procesat si totiindulcitorii pe care cel industrial ii contine, alaturi de alte ingrediente nedorite.

Ingrediente

Sos de rosii – 1 cana

Otet de mere – ¼ cana

Sos Worcestershire – 3 linguri

Zahar brun Truvia – 2 linguri

Piure organic de stevia – 2 linguri

Praf de usturoi – 1 lingura

Praf de ceapa – ½ lingura

Praf de mustar – ½ lingura

Pasta de ardei iute (optional)

Mod de preparare

Ingredientele se pun intr-un vas si se fierb timp de 15-20 de minute amestecand des, pana cand sosul se ingroasa.

Se pastreaza la frigider pana la o saptamana.

Valoare nutritionala

Portie: 2 linguri

Numar de portii: 8

Valoare nutritionala/portie

  • Calorii – 25
  • Grasimi – 0.1 g
  • Carbohidrati – 7 g
  • Proteine – 0 g