Fiecare celula din corpul uman contine proteine, de la sistemul imunitar la hormoni, de la muschi la enzime. Deci este imperios necesar ca o dieta sa contina suficiente proteine. Alocatia dietetica recomandata pentru proteine este de 0,8 grame per kilogram de greutate corporala. Organismul are nevoie de o cantitate sporita de proteine pentru a se recupera cat mai rapid dupa antrenament si a sustine cresterea musculara sau intretinerea acesteia. Insa se pune problema ca “o cantitate mai mare de proteine” poate sa difere de la persoana la persoana. Adica, pana acum femeile care efectueaza antrenamente fizice in mod frecvent mergeau “la nimereala” in ceea ce priveste cantitatea de proteine care le este necesara pentru a construi si mentine un corp suplu si puternic.

Insa zilele in care se mergea de pe ghicit s-au incheiat. O echipa de cercetatori de la Universitatea Florida de Sud au facut un studiu referitor la cantitatile de proteine din organism si cat influenteaza regimul alimentar al femeilor care se antreneaza intr-un ritm sustinut.

In cadrul studiului s-au format doua grupuri de femei care au urmat acelasi program de de antrenament timp de opt saptamani de zile. Sedintele de antrenament au prevazut doua zile de pregatire pentru trenul superior si doua zile de antrenament pentru trenul inferior pe saptamana. Un grup a mancat in acest timp o dieta bogata in proteine, iar celalalt grup a mancat dupa un regim mai sarac in proteine.

proteina

Ce rezultate s-au obtinut in urma studiului dietei bogate in proteina?

Grupul carea a avut la dispozitie dieta bogata in proteine a consumat 0,55 grame de proteine per kilogram greutate corporala, inclusiv 25 de grame de proteine din zer inainte si dupa fiecare sedinta de antrenament. Grupului cu dieta saraca in proteine i s-a impus ca consume doar pe jumatate fata de primul grup, inclusiv doar 5 grame de proteine din zer inainte si dupa antrenament.

Daca fiecare dintre persoanele incluse in studiu a trebuit sa consume cantitatea specificata de proteine fara exceptie, a fost la alegerea fiecareia cati carbohidrati sau grasimi pot sa consume.
La sfarsitul studiului, femeile care au urmat dieta bogata in proteine au avut per total o greutate corporala mai mica cu 2,2 kilograme, in timp ce grupul care a avut o dieta mai saraca in proteine a pierdut doar 0,7 kilograme. Totodata, primul grup a pierdut si mai mult din grasimea corporala decat al doilea grup, dar acesta schimbare nu a fost suficient de de semnificativa pentru a fi consemnata in statistici.

Rezultatele acestui studiu s-ar putea sa nu dea aceleasi rezultate peste tot in lume, dar nu poate fi negata evidenta: femeile care fac exercitii fizice in mod constant si la intensitate ridicata, daca urmeaza o dieta bogata in proteine, vor castiga mai mult in masa musculara decat in cazul in care vor urma o dieta mai saraca in proteine.

Pe langa rezultatele aratate mai sus, de interes maxim este faptul ca femeile din grupul cu dieta bogata in proteine au consumat cu 423 calorii in plus, in medie, fata de cele din grupul al doilea, in fiecare zi!, dar au pierdut mai multa grasime corporala, 1,2 kilograme de strat adipos fata de 0,8 kilograme.

Ce rezultate s-au obtinut pentru barbatii ce au consumat proteina?

Studiul a fost primul care a fost relizat avand subiecti doar femei cu o buna pregatire fizica. Rezultate au fost aceleasi si in studiile facute inainte pe barbati sau pe grupuri mixte, formate din barbati si femei.

Este important de privit situatia in ansamblu si nu doar in cifre. Chiar daca lucrurile pot parea altfel. Chiar daca greutatea corporala creste datorita masei muculare, iar procentul de grasime din organism scade, se cheama ca se face ceva corect!