Ouale reprezinta un subiect intens dezbatut atat la nivel stiintific cat si la nivelul fiecarei familii in parte, majoritatea oamenilor intebandu-se “Este sanatos consumul de oua?” Adorate de foarte multi dintre noi, ouale sunt consumate sub diverse forme, de la cele clasice, fierte sau prajite, pana la forma lor rafinata, in componenta unui numar foarte mare de preparate, produse de patiserie sau cofetarie, si nu numai.

Consumate ca atare, ouale de gaina, caci despre ele vom vorbi, sunt foarte bogate in numeroase elemente nutritive, de la proteine la acizi esentiali Omega si leucina, acid folic, precum si nutrienti solubili în grasimi. Intre vitamine regasim aici vitamina D, vitamina B 12 si B 2.

Prezenta colesterolului in componenta galbenusului este cea care a dus, de-a lungul timpului, la blamarea consumului de oua.

Limitarea numarului de oua ce poate fi mancat pe zi sau pe saptamana are drept cauza presupusa posibilitate de a duce in timp la aparitia unor probleme cardiace. Studii de data recenta au aratat insa ca un consum de unul pana la sase oua pe saptamana nu genereaza o crestere a riscului de aparitie a bolilor cardiace, si nici chiar in cazul unui consum mai mare de 6 oua intr-o saptamana. In randul persoanelor cu diabet situatia este insa putin diferita, acestea reprezentand o exceptie in cazul unui consum mai mare de oua de gaina.

De altfel, diabeticii trebuie sa fie putin mai rezervati in ceea ce priveste acest aliment, chiar daca sansele de a avea probleme din cauza excesului sunt destul de mici.

Consumul de oua si efectele acestuia fata de functionarea organismului se afla in stransa legatura cu starea de sanatate a individului. Mult timp s-a considerat ca prezenta colesterolului in ou contribuie in mod direct la cresterea colesterolului din sange si de aici aparitia unei serii intregi de probleme. Specialistii au efectuat insa numeroase studii pe grupuri variate de voluntari, iar raspunsul este foarte simplu: nivelul colesterolului din sange nu este influentat de consumul de oua in cazul persoanelor sanatoase.este sanatos consumul de oua

Interesant este faptul ca un anumit procent din cei ce au participat la aceste studii au inregistrat chiar o crestere a asa-numitului colesterol „bun” (HDL).

Cate oua putem consuma pe zi?

Asadar, o persoana sanatoasa poate consuma pana la 6 oua pe zi fara a avea efecte adverse. Indivizii care au insa diverse probleme de sanatate pot manca intre 1 si 4 oua in conditii normale.

Asocierea oului cu alte alimente poate avea insa efecte mai putin dorite, asa cum si felul in care sunt preparate acestea pot influenta atat valoarea lor nutritionala cat si impactul asupra greutatii.

Ouale de gaina trebuie consumate proaspete, fiind un aliment usor perisabil. Prepararea termica este obligatorie, caci prin intermediul unui ou crud se poate transmite salmonela. Desi numarul de calorii dintr-un ou este relativ mic, daca in loc de fierbere se opteaza pentru prajire in grasime animala sau in unt, atunci aportul caloric creste foarte mult.

In concluzie, este sanatos si benefic sa consumam oua in cantitati moderate, beneficiind astfel de nutrienti de calitate, de vitamine ce se absorb usor in organism (in special vitamina D, esentiala pentru fixarea calciului) si de acizi esentiali.