O viata sanatoasa si un stil alimentar corect reprezinta doua dintre preocuparile constante din viata noastra. Din pacate insa, de multe ori ne lovim in acest demers de informatii contradictorii, de retete ce nu functioneaza si de o confuzie generala, care ne conduce cel mai frecvent spre esec. Aceste controverse sunt generate de cele mai multe ori de interesele celor ce lanseaza diversele informatii eronate sau exagerate, in goana lor dupa mai multi clienti pentru serviciile sau produsele lor si pentru mai mult profit.

Studiile desfasurate in ultimii ani au aratat insa ca exista principii clare in ceea ce priveste nutritia si sanatatea. Chiar daca nu toate aspectele acestui domeniu au fost identificate si explicate, specialistii au ajuns la un consens in ceea ce priveste elementele relevante ale unui stil de viata echilibrat si sanatos.

De ce slabim?

Una dintre cele mai mari discutii din sfera nutritiei este iscata de dorinta oamenilor de a slabi. Ce ne face insa sa scadem in greutate si sa obtinem o silueta mai subtire si mai bine conturata?

Cheia intregului proces de slabire este data de cantitatea de alimente consumate. Cu alte cuvinte, pentru a slabi trebuie sa mancam mai putin. Asadar, ceea ce conteaza cel mai mult, pe langa structura dietei – adica felul in care sunt obtinute caloriile: din carbohidraţi, din grăsimi şi din proteine – este cantitatea efectiva de calorii consumate. Organismul are nevoie de energie, pe care o obtine din calorii. Daca exista mai putine calorii desi consumul energetic este la fel, atunci corpul va consuma din rezerve sau depozite si astfel se scade in greutate. Consumarea unui numar mai mic de calorii decat are corpul nevoie este singura metoda de a slabi si totodata este net mai importanta decat orele la care mancati, de ce anume mancati sau decat numarul meselor dintr-o zi.

De ce functioneaza dietele?

Dietele in general sunt concepute pentru a elimina anumite elemente foarte bogate in calorii si aditivi sau amelioratorii care influenteaza in mod negativ organismul si functionarea normala a organelor.

„Dieta paleo”, raspandita in ultimul timp si care are rezultate, se bazeaza exact pe aceste principii: mai putine calorii si fara procesare sau aditivare. Denumirea de „paleo” provine tocmai din specificul ei, si anume face referire la consumul exclusiv de alimente pe care le consuma omul in trecut, in urma cu 40.000 de ani. Atunci hrana era reprezentata de carne – in starea ei cea mai pura, fara nici un fel de procesare decat cea termica, legume si fructe. Fara cereale, fara mezeluri, fara produse lactate sau dulciuri de vreun fel. Aceasta dieta reduce astfel consumul  de glucide, zaharul fiind un mare inamic al slabirii, precum si alte alimente (cartof, leguminoase) bogate in carbohidrati si calorii.

Dieta ketogenica este o alta dieta ce se bazeaza pe acest principiu, caruia ii alatura si ideea de modificare a starii obisnuite a corpului prin inducerea unei stari de cetoză fiziologica. Acest lucru se obtine prin consumul exclusiv de alimente foarte grase, fara multe proteine insa si fara carbohidrati. Senzatia de satietate se obtine mult mai repede si astfel mancam mai putin.

Orice dieta am alege insa, ea trebuie in primul rand sa ne permita sa consumam mai putine calorii decat avem nevoie. Un plus foarte mare oricarei diete ii un antrenament de cel putin 30 minute de 3-4 ori pe saptamana. Se pot face antrenamente atat la sala cat si cardio, iar un mixt intre ele este solutia ideala. Pentru a nu pierde timp si rezultatele sa fie sigure si in cel mai scurt timp posibil, apelarea la un personal trainer ar fi de un mare ajutor.