Cu totii ne dorim sa putem manca oricat, oricand si orice fara grija faptului ca ne vom ingrasa ori ca abdomenul nostru nu va mai fi atat de plat pe cat ne-am dori sau pe cat de bine lucrat am reusit sa ilobtinem la sala. Desi exista multe persoane care arata la fel de bine si sunt mereu slabe indiferent de ceea ce mananca, marea majoritate trebuie sa tina cont de calorii atunci cand decide sa mai manance si desert ori sa deschida frigiderul la ora 23.

Care este diferenta? Metabolismul.

Ce este metabolismul?

Metabolismul sau, mai corect, rata metabolica în repaus, reprezintanumarul de calorii pe care organismul le consuma in stare de repaus. Corpul are nevoie de aceasta energie data de calorii pentru a-si mentinefunctiile vitale precum respiratia, circulatia, digestia. Pentru toate aceste procese matbolismul poate sa consume pana la 70% din totalul caloriilor arse intr-o zi. Cu cat metabolismul este mai mare, cu atat se ard mai multe calorii si este mai usor sa itimentii greutatea ori sa slabesti.

Metabolismul este influentat de 4 mari factori, pe care din pacate nu putem sa ii modificam, si anume: genetica, sexul, varsta si statura.

Cum putem influenta noi metabolismul?

Antrenamentele cu greutati

Antrenamentul de rezistenta, prin structura lui, este menit sa provoace leziuni specifice in muschi, care vor duce apoi la cresterea si intarireamuschilor. Acest proces de refacere presupune un consum mai mare de energie, deci o crestere a metabolismului. Studiile au arata ca un antrenament cu greutati intensiv timp de 6 luni duce la o imbunatatire a metabolismului cu 7 procente, ceea ce reprezinta un pas mare. Si antrenamentele de scurta durata dar foarte intense contribuie la accelerarea metabolismului in urmatoarele ore de pana la 11-12%, chiar daca pe termen scurt.

Intensitatea exercitiilor

Exercitiile cu o intensitate sporita determina si nevoia unui aport mai mare de oxigen in organism, necesar pentru refacerea muschilor si a intretine consumul ridicat de calorii. Metabolismul este astfel angrenat mult mai mult pentru a face fata nevoii corpului, fiind accelerat pana la 12-24 de ore dupa un astfel de antrenament foarte solicitant.

Consumul de proteine

Proteinele sunt esentiale in cresterea masei musculare. Ele ajuta in procesul de refacere a fibrelor rupte in timpul antrenamentelor, fiind asadar necesare in consumul de calorii din timpul repaosului, deci pentru un metabolism accelerat. Proteinele trebuie insaobtinute din surse dietetice, fara a avea aport de grasimi sau glucide.

Specialistii recomanda un consum planificat de proteine pe durata unei zile. Astfel, este indicat sa se consume mai multe portii mai mici, de 25-35 de grame de proteine de cateva ori pe zi, decataceeasi cantitate impartita la doua mese in 24 de ore.

Dietele repetate

Urmarea unei diete pe termen lung va avea un efect negativ asupra metabolismului si, in cele din urma, si asupra efectului dorit, acela de a slabi. Diata prelungita va modifica metabolismul, diminunadu-l si determinand organismul sa isifacarezevre de energie. De aceea este bine ca o dieta sa fie tinuta un timp scurt, fiecareisaptamani de regim sa ii corespunda una de pauza. O dieta saraca in proteine va slabi si muschii, nu le va permite sa se refaca si deci va afecta si acest proces despre care am vorbit mai sus si care sporeste la randul sau rata metabolica.